Nekromanti Adelskampanj

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Min nystartade kampanj utspelar sig i Calnia. Rollpersonerna spelar tvångskommenderade studenter på en nystartad akademi för marin krigsföring i det stundande kriget mot Thalamur (som sker om bara ett par månader). Det grå bra för Consaber just nu. De har upptäckt krut i de norra bergen och har med stort hemlighetsmakeri lyckats hålla kanonerna (eller eldrören som de kallas) utanför Thalamurs kännedom.

Rollpersonerna spelar snobbiga studenter varav en var emd i min förra kampanj (som höll på i flera år och eftersom han var den enda "överlevande" är han nu känd som hjälte).

De är alla adliga varav en är son till greve Valachen av Skywif, en är en sjöfarande riddare som äger ett handelshus och hjälten från förra kampanjen (som egentligen inte är så värst hjältemodig utan har modifierat berättelserna lite grann) är en sheriffen av Nottingham liknande landsägande riddare i södra dan breann.

Hittils har de bekantat sig med akademin och är ovän med så gott som varje elev och det går inte en dag utan minst en duell i antigen förolämpningar, kapplöpning eller värja.

Men jag som spelledare ¨gjorde kampanjen med många idéer till rollpersonerna men som jag nu i efterhand kommer på att de inte riktigt passar snobbiga conrier.

Jag skulle behöva hjälp med vad som kan hända tre relativt unga snobbar på en akademi i Calnia? Det som redan hänt är att de har blivit anlitade av talman Verdurakh för att hjälpa till i kampen mot sabriska förrädare. Dessutom finns det en hög av gestalter inne i akademin som jag itne ebstämt mig för vad ajg ska göra med än.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det kan bli oroligheter i akademin då ett mord sker.
Dolk i bröstet på en student som låg och sov.
Ingen vet någonting och det finns inga spår.
Ett par nätter senare sker det dock igen och denna gången har mördaren lämnat en lapp där det står: "Det finns inget hopp för er..." samt ett sigill som (efter endel luskande) visar sig tillhöra en hemlig orden som är jättemycket mot Calnia.

Efter ett tredje mord och fortfarande inget åstakomit så börjar ledarna vid akademin bli desperata - de skickar ut rollpersonerna att ta reda på saken.

Något att utgå ifrån kanske?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag tänkte något liknande. en idé jag hade var att alla på akademin var ute på sjön på samma fartyg som en studieresa. Där ute, mitt i havet sker ett mord och rollpersonerna blir oundvikligt indragna.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Jag hade en idé gällande eldrören istället Du kommer inte att ha nån användning av det nu, men kanske senare i kamapnjen.

Tänk dig att de börjar använda kanonerna men att Thalskerna efter 1,2 slag förstår att de är eldkänsliga och vid nästa slag så använder de sig av sian magiker att skciak eldbolalr eller utlösa andra pyrotropiska besvärjelser på kanonerna eller ruttunnonra och plötsligt sprängs hela alltet i luften. Om kanonerna används till ahvs börjar skepp efter skepp att explodera och kanse rollpersonerna förstår dettta och övertalar kaptenen eller gör myteri så att de hinner dumpa krutet i sjön innan de blir sprängda. Hur ska de göra nu? De har gjort sig skyldiga till myteri vilket är belagt med dödsstraff, de måste genom att bevisa sin användbarhet i kriget bli benådade eller tänker de lura alla med att kaptetn dog av en olyckshåändelse och alla de officerare och andra trogna dog under striderna. Vågar de lita på de andra matroserna som kanske tänker att de kan tjäna en slant på attt avslöja rollpersonerna..

Ja du ser det finns en mängd möjligheter, hoppas du får användning av nån.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Bra idé. :gremsmile:

Jag tänkte ifall Thalamur skulle få tag i idén ändå (jag har en annan spelgrupp som arbetar för Rakhori). Men det är ju också en möjlighet och jag har gjort krutet lite mer explosivt för att det ska vara lite annorlunda.

En annan tanke jag hade var att thalaskerna lycats värva en armé jättebläckfiskar som gör attacker från djupet vilket ytterligare försvårar det för fartygen då jättebläckfiskar attackerar udnerifrån.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Något som kan ge upphov till intressanta konflikter är mötet mellan snobbiga conrier och burdusa perenner. De blir kanske placerade på ett fartyg vars befäl är en klassisk bufflig perenn, gärna av lite enklare börd än dem. Någon som verkligen inte bemöter dem med den respekt som de anser att de förtjänar.

Ett annat kul grepp vore om de fick i uppdrag att åka till de sabriska kolonierna för att där förhandla med en tirakisk pirathövding. Tanken är att de ska försöka vinna dennes lojalitet och övertala honom att börja kapa skepp ifrån Thalamur. Hur det sedan verkligen går avgörs i hög grad av hur rollpersonerna agerar. Men deras syn på manlighet skiljer sig nog en aning ifrån de tirakiska piraternas. Kanske är hela uppdraget bara en hämnd för att de förargat någon ädling med goda kontakter?

De får raskt sitt första befäl men det visar sig vara över en liten sketen skorv som inte alls motsvarar deras förväntningar. Enklaste sättet att skaffa sig ett nytt fartyg är att kapa det, men för detta behöver de ett kungligt kaparbrev och det är inte alldeles lätt att komma över.

Man kan tänka sig en spion och infiltrationskampanj där de ska försöka utreda cirefaliernas roll och sympatier. Kanske blir de då sända till den sabriske ambassadören i Caserion med uppdrag att försöka kartlägga den cirefaliska flottans rörelser.

Hur låter de här förslagen? Jag blev i alla fall själv sugen på att spela Eon igen när jag tänkte ut dem.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
tackartackar

Detta är perfekta uppslag för dem när de väl är i tjänst. Men de har först ett par månader utbildning (mest för syns skull. De kommer ändå bara att vara marionetter i händerna på de riktiga marinbefälen). Sedan så har den rollperson som äger ett handelshhus fått sit största skepp tvångskommenderat till flottan cvilket är en tremastad sabrier som det ä tänkt att eleverna ska få använda. Rollpersonerna ska få rollerna som kapten och löjtnanter på det skeppet.

Mend et är mycket bra idéer annars som jag nog kan använda mig av när de kommer ut på det blå.

Men att utreda cirefalierna går nog i hemtrakterna också. Det utspelar sig bara i Calnia just nu.
 
Top