Nekromanti Konkurrenterna

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka andra rollspelsforum finns det där ute och hur bra är de egentligen? Finns det något annat svenskt eller engelskt forum som kan mäta sig med wrnu? Vad har de som inte wrnu har?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
De enda andra forum som jag tittar på med någon form av regelbundenhet är Mutants och Sveroks, men jag skriver nästan aldrig något på dem, eftersom de kör med platt visning, vilket gör att ursprungsdiskussionen snabbt försvinner i fjärran. Sveroks forum skrivs det visserligen inte så mycket på över huvud taget, vilket är lite synd.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Sveroks forum skrivs det visserligen inte så mycket på över huvud taget, vilket är lite synd."

Ja, varför är det så pinsamt lite och intetsägande aktivitet på förbundets eget forum? Har funderat över det många gånger tidigare.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Vilka andra...oboy, använd google vet jag.

De jag kan i huvudet är www.rpg.net, www.wizards.com, www.gamingoutpost.com, www.white-wolf.com, www.riotminds.com, http://jagsgame.dyndns.org/jags/index.jsp, www.mutant.nu, www.sverok.se, www.tradition.se, theproject.nu, www.trek-rpg.net, www.decipher.com, www.palladiumbooks.com, www.acaeum.com, pub18.ezboard.com/brollspelsforum, www.kenzerco.com, www.enworld.org, www.dragonsfoot.org, www.dragonlance.com, www.returnergames.com...

Det var alla jag kommer på såhär på rak arm. Ingen länk går direkt till forumen, men de brukar inte vra mer än ett klick eller två bort.

Vilka är bra då? rollspel.nu och rpg.net känns likvärdiga även om rollspel.nu dras med färre jobbiga personer och med dedikerade forum för enskilda spel kan man skippa de ointressanta. rpg.nets stora styrka för mig är frilansarforumet, men det är ju inget för de flesta rollspelarna, bara oss som vill ha jobb i den engelskspråkiga delen, eller som vill ha tag på skribenter eller illustratörer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja, varför är det så pinsamt lite och intetsägande aktivitet på förbundets eget forum?
Det har en sådan där äckligt perfekt moderator som skriver sådana överväldigande perfekta saker att det känns som helgerån att besudla hans forum med sina egna ofullkomliga tankar.

Eller... Egentligen tror jag att det beror på att det är ett allmänt rollspelsforum. Det gör att man inte får samma diskussionsklimat som i ett renodlat Eon- eller DoD-forum, och när diskussionsklimatet försvinner så går också många av de flitigaste skribenterna till något annan plats på nätet. Och så kan den höga "möh möh, jag har hittat ett rollspel på nätet!"-faktorn avskräcka de flesta.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
www.helgon.net [ANT]

Inte ett jättebra forum, men det finns iallafall ett rollspelsforum där. Och Vitulv är moderator.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ska man vara sådan...

...Så räknas även www.lunarstorm.se till konkurrenterna då de också har ett rollspelsforum där Ulfgeir är moderator.

För att svara på waliums fråga så vet jag att www.spelverkstan.tk har ett forum som inte alls är särskilt aktivt. Inte ens killen som har sidan besöker den numer. Har hört att den ska fräschas till i framtiden.
Sen har vi ju alltid www.theproject.nu/ där ett gäng välkända forumiter härifrån håller till. Jag har dock ingen som helst koll på vad som finns där eller om det är aktivt. Typ, walium borde veta för han står med som medarbetare där. :gremwink:
En relativt står community för rollspelare är www.catahya.net. Jag är registrerad där, men jag har loggat in två gånger eller så och jag har dålig koll på aktivitet och så där med...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Finns ju RPGHost . Där diskuteras en del spel, men så mycket diskussion om utveckling av nya spel sker inte vad jag sett. Aktivaste forumet är "Gamers, ethics and religion" som blivit en slags slask-forum där allt som inte passar in i andra forum hamnar. Någon gång då och då diskuteras faktisk spel, etik och religion... =^_^=

Vill man bara diskutera Shadowrun in absurdum så är det ju dumpshock som gäller. Där kör de även vissa play-by-forum kampanjer.

/Ulfgeir
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Finns det något annat svenskt eller engelskt forum som kan mäta sig med wrnu?
Jag tycker fortfarande jag träffade ganska bra den gång jag beskrev Traditions, Sveroks och Riotminds forum som ett slags idiotfilter åt rollspel.nu. Drägget fastnar helt enkelt där och kommer aldrig vidare till våra fina forum :gremsmirk:

...och då har vi inte ens börjat prata om Lunarstorm och Helgon.net...

- Ymir, lite drygare, mera effektiv
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Ska man vara sådan...

"En relativt står community för rollspelare är www.catahya.net. Jag är registrerad där, men jag har loggat in två gånger eller så och jag har dålig koll på aktivitet och så där med... "

På detta relativt ståra community är min polare admin. Jag har för mig att de sysslar en del med play by forum-rollspelande, han har iaf sysslat en del med det där.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ska man vara sådan...

"Sen har vi ju alltid www.theproject.nu/ där ett gäng välkända forumiter härifrån håller till. Jag har dock ingen som helst koll på vad som finns där eller om det är aktivt. Typ, walium borde veta för han står med som medarbetare där. "

Jo, jag vet. Har faktiskt skrivit en del artiklar, främst recensioner, men det var ett bra tag sedan sist. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
www.rpg.net är ok för ett icke-svenskt perspektiv (dessutom mötte jag min fästman på dess slaskforum så jag har nostalgiska skäl att hänga där). Forumet är ökänt för sin påstådda elakhet, men inte vet jag, det finns gott om utrymme för knasdiskussioner där vilket jag gillar.

Pyramid måste man betala för, men eftersom jag är en GURPS-fan och eftersom det finns gott om halvgalna världs- och systembyggare där så vistas jag där med.

I bägge fallen kan man genom att gå till rätt forum snacka om ANNAT än rollspel, t.ex. böcker, politik eller paj, vilket kan vara skönt ibland.

Erik, är dessutom med på en oherrans massa mjäll-listor om specifika rollspel
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"http://www.gamingoutpost.com har ett par forum, bland annat ett Tribe 8-forum."
När jag var där för några år sedan på det otroligt populära Deadlandsforumet så började de ta betalt för att få använda forumen.. En dollar per månad eller vad det nu var.. Forumet stendog efter det.. Har de fortfarande kvar kostnaden?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kallade sig för Stranger på Deadlandsforumet
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, är just inte mer aktiv här & på RM´s forum... Så jag har inte så välldans mycket att tillföra.. Inte mer än att det känns som det är lite mer blandat folk här än vad det är på RM´s sida.. kan ju bero på att det forumet är riktat just till DoD6, men ändå...
Fast fördelen är ju att man kan hitta mycket mer idéer & tipps till ett av mina favvospel om man är på de bägge forumena..
 
Top