Nekromanti Spelighet för spelledaren

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Hej. Jag söker information om ett regelsystem som hanterar kampanjen/äventyret för spelledaren.

Det är alltså inte speliga regler för spelarna som jag är ute efter (speliga alternativ och sånt) utan regler för hur världen utvecklas och reagerar på rollpersonernas handlingar.

Det jag föreställer mig är alltså någon slags system där man på samma sätt som man i många rollspel använder FV, svårighetsgrad, slumpgenerator och regler för att bestämma om rollpersonerna lyckas åstadkomma någonting, istället använder liknande saker för att avgöra vad SLPs tar sig för, svårighetsgraden för att göra olika saker och liknande.

Vad finns det för system som använder sig av dylika regler? (Länka gärna om det finns på nätet.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Jag är inte helt säker på vad du är ute efter. Är det regler som begränsar spelledarens makt du vill ha? Jag är själv förtjust i sådana regler, men de är inte så vanliga. Superhjältespelet With great Power ... (finns att beställa från Indie Press Revolution) är nog det bästa exemplet jag känner till. Där kan spelledaren satsa allt krut på att ha ihjäl rollpersonerna utan att de blir chanslösa. Någon har sagt att det gamla spelet Paranoia är likadant, men jag har aldrig läst det.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Låter skummt med regler och slump för vad Slp´s har för sig och så.
Men vad det gäller regler för vad de lyckas med så är det väl bara att fundera ut vad de gör och sedan vad de har i vesäntligt FV och slå några slag och kolla.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ifall du söker efter något som begränsar spelledaren så tror jag att Agon har sådana regler; jag länkar, men jag vet ungefär det som står där och inte mer. Det kanske även innehåller regler för det andra som du efterfrågar.

http://www.agon-rpg.com/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett av mina spelskaparprojekt är Kaijin, som kanske bäst kan beskrivas som Neon Genesis Evangelion fast med flygplan istället för jätterobotar. Där finns en hemsk fiende som är delvis regelstyrd.

Regelstyrningen är mest i form av fiendens värden. Tanken är att fienden utvecklas nästan organiskt. Jag har två alternativ: ett är att spelledaren har en poängsumma för att bygga fiender. När fienden besegras ökas poängsumman på.

Ett annat alternativ kommer från att Kaijin kommer att använda ett handlingspölsystem, dvs man har en pöl med handlingar och tar pölen slut så har man förlorat (utöver möjligheten att man faktiskt kan bli dräpt). Fienderna får då en scriptad förutbestämd sekvens med handlingar som de gör från början till slut. Om de tvingas frångå sekvensen (exempelvis för att de tvingas försvara sig istället för att anfalla när de blir skjutna på) så markeras den delen av sekvensen som muterar på lämpligt sätt. Då tar man fram två nya sekvenser och nästa fiende som rollpersonerna möter använder endera av de två sekvenserna. Den sekvens som får mest stryk väljs bort och den andra kvarstår som bas för nästa generation.

Om sekvensen tar helt slut så är pölen slut och fienden har förlorat. Då utökas sekvensen med ett antal steg, utöver muterandet ovan.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Altså "världen" och specifikt eventuella "motståndare" består ju av SLPer och dessa styrs ju i de flesta spel av samma regler som RP. (Eller ja, i "klassiska" spel i alla fall.)

Så brukar i alla fall jag göra, de motståndare som RP stöter på kan både misslyckas och lyckas både när de är "i bild" eller i kuliserna. SLP-fraktioner kommer ibland att navigera fel, misslyckas med att hitta ledtrådar etc etc allt beroende på vad de har för kunskaper och färdigheter och vad jag slår på tärningarna.

Men det är förmodligen inte detta du menar?!?

/Bjorn
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Jag tror att Zire vill kunna "spela" som SL, och inte tvingas agera godtyckligt.

Funkar i Burning Empires så? Jag har inte spelet än men tror att det iaf är tänkt att SL ska ge allt han har för att besegra RP, eller snarare, för att hans sida i konflikten ska segra.

Jag tycker att det är coolt och tycker att allt för många spel skiter i SL. Att det är SLs uppgift att se till att spelarna har kul är den sämsta idéen sedan Agent Orange.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag tror att Zire vill kunna "spela" som SL, och inte tvingas agera godtyckligt.

Funkar i Burning Empires så? Jag har inte spelet än men tror att det iaf är tänkt att SL ska ge allt han har för att besegra RP, eller snarare, för att hans sida i konflikten ska segra.

Jag tycker att det är coolt och tycker att allt för många spel skiter i SL. Att det är SLs uppgift att se till att spelarna har kul är den sämsta idéen sedan Agent Orange.
Jag har laddat ner och skrivit ut (men aldrig lyckats testa)
oskrivna blad som har en dylik mekanism. Det verkar skitfräckt i alla fall.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag borde kanske vänta tills genesis, skaparen själv, kommer och svarar...

Oskrivna blad gör det på ett sätt, men det är mer att det delar ut spelledarrollen till alla. Om alla vill spelleda samtidigt går det, men om några helst slipper finns det ett system för att turas om med att ha lite mer ansvar. Där har man iaf SL-resurser, ett värde man slår emoit när man agerar i egenskap av SL, med eller mot sin egen eller andra rollpersoner. Om jag bestämmer att min rollperson skjuter, är det hans eget FV som slås mot, men om jag säger fienden skjuter är det min SL-resurs.

Detta är iofs speligt på ett sätt, men det man får tänka på att man själv anpassar vilken av sina SL-resurser man använder (man har flera med olika värden, men det kostar att använda dem mer än en gång var per spelmöte) efter hur svårt motståndet borde vara. Dvs det hjälper inte om det faktiskt är en gigantisk jättedrake som är fienden, om du inte har kvar marker att använda dina bra resurser blir det inte mycket motstånd för spelarna. Däremot har ju alla spelare SL-resurser, så det finns ju alltid någon som kan agera SL och sätta drakens svårighet till lagom hög.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Re: Oskrivna blad (herregud)

Jag har laddat ner och skrivit ut (men aldrig lyckats testa)
oskrivna blad som har en dylik mekanism. Det verkar skitfräckt i alla fall.
Gott in Himmel! Finns det folk som bryr sig om det spelet? Det är ju så att jag blir inspirerad att snygga upp det, som jag hade planer på att göra (tror att det har stått "ny version kommer inom några veckor" på hemsidan i ett halvår nu).

//Genesis är glad, och har dessutom dammat av spelvärldsskapartillägget "Historiens vingslag" nyligen. Han vågar inte lova något (för det är oftast ett idiotsäkert sätt att se till att han inte gör det), men blev klart inspirerad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Oskrivna blad gör det på ett sätt, men det är mer att det delar ut spelledarrollen till alla.
Precis. Oskrivna blad har ingen spelledare i traditionell mening, så det är nog inte vad Zire är ute efter.

Dvs det hjälper inte om det faktiskt är en gigantisk jättedrake som är fienden, om du inte har kvar marker att använda dina bra resurser blir det inte mycket motstånd för spelarna. Däremot har ju alla spelare SL-resurser, så det finns ju alltid någon som kan agera SL och sätta drakens svårighet till lagom hög.
Plus att:

1) Det finns en veto-regel som säger att om ingen tycker att det går, så går det inte. Punkt.
2) Flera spelare kan lägga ihop sina SL-resurser. De slår då en tärning vardera, men båda två lägger till bägges resurser (eller alla tre allas, och så vidare). Om två spelledare lägger ihop sina resurser emot dig kan du komma upp i rejäla svårigheter utan att de enskilda svårighetsgraderna behöver vara så höga.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Menar du ett system som beskriver omvärldens respons på rollpersonernas handlingar, utan att behöva gå in på detaljer kring exakt vad de olika faktorerna i världen gör? För ett sådant vill jag också gärna se. Reign borde ha detta -- om man fisktankar med dess kompanisystem leder det till att man måste hålla ordning på kanske fem-sex organisationers handlingar, vilket blir drygt (särskilt när man ska ha reda på vad de olika organisationerna har för information).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Det var svårt att hitta information om With Great Powers.. men via recensioner så verkade det som att det var mer riktat kring att bygga upp en viss typ av story. Och det verkade som att det var mer kring själva striderna mellan villains och RP som det fanns regler för att balansera. Det är iofs något sådant jag är ute efter, men som är mer omfattade de flesta företeelserna i världen.

Det är egentligen inte spelledarens makt jag vill begränsa (spelighet var kanske fel uttryck), men det blir följden av att regelsystemet gör val åt spelledaren (men om reglerna är enkla att bryta så inskränker det inte på makten så mycket).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
det väl bara att fundera ut vad de gör och sedan vad de har i vesäntligt FV och slå några slag och kolla
Ja, det är precis det jag vill att systemet ska kunna göra åt SL!

Ofta sitter man (jag iaf.) och funderar igenom faktorer för att bestämma vad SLPs gör och hur de är, men det kan vara besvärligt att göra för många personer under spelets gång, och därför skulle jag gärna använda regler för att bestämma hur de generellt ser ut och agerar (sedan är det bara för SL att ändra om man vill ha lite 'variation').

Regler som man använder direkt under spelets gång bör ju dock inte vara för omständiga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Agon verkar också vara ganska koncentrerat på storyn snarare än spelvärlden. Men som du säger så kanske det kan finnas regler också för hur världen byggs upp i boken, men jag kunde inte hitta något om det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Nej, reglerna i Agon handlar om att spelledaren har en budget att köpa motstånd för, och alltså slipper avgöra svårighetsgrader etc helt godtyckligt. Det är nog inte riktigt vad du är ute efter, även om det är väldigt intressant och annorlunda i sig, och något jag verkligen skulle vilja testa.


/Dimfrost
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Det verkar vara lite grann åt det hållet. Jag antar att fienden är "ett okänt hot" där de byggs ut i samma takt som rollpersonerna utforskar mer om dem (och försöker hindra deras handlingar)? Har du mer information om det? Jag kunde inte hitta något på foxtail.nu.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Ja, det låter häftigt system. Men det blir imho lite konstigt att det finns en begränsning för hur mycket "motstånd" som det får finnas. Begränsningen är ju logisk ur storyns synvinkel men inte ur världens.
Jag är nog mer ute efter någonting som knyter ihop det spelledaren har bestämt om SLPs, fraktioner och världen och ser till så att det blir konsekvent.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Du är helt enkelt ute efter ett simulerande system för att sköta världen, snarare än speligt (som Agon) eller samberättande (som Oskrivna Blad). I sådana fall blir det svårare -- jag kan i vart fall inte komma på något sådant system på rak arm.
 
Top